Spausdinti

VYSKUPAI

    Naujosios Zelandijos vyskupai: “Enciklika nėra sudaryta vien bet kokia kaina laikyti tradicinę liniją. Ji yra tvirtas principų patvirtinimas”.

    Australijos vyskupai: “Enciklikos doktrina yra autentiška ir autoritetinga. Dėl to kiekvienas Bažnyčios narys privalo priimti šį popiežiaus sprendimą. Atsisakyti tai padaryti būtų didelis nepaklusnumo veiksmas”.

    Belgijos vyskupai: Ši enciklika nėra neklaidinga; dėl to “mes nesam įpareigoti besąlyginiai ir absoliučiai pritarti”. Doktrinos, mokomos popiežiaus, dėl jam suteiktos galios, principe iš tikinčiųjų reikalauja religinio valios ir proto paklusnumo...’” ... Tačiau tas, kuris yra kompetentingas šiuo klausimu ir gali suformuluoti asmenini ir gerai pagrįstą sprendimą... gali prieiti prie kitų išvadų. Tokiu atveju jis turi teisę sekti savo įsitikinimus...”

    Vokietijos vyskupai: Enciklika neša “popiežiaus autoriteto ženklą, nors ji nėra būtinai neklaidinga... Dėl priežasčių, kurios turi būti rimtai imamos, katalikai gali (t. y. jiems leista) tikėti, kad jie privalo nesilaikyti sprendimo, kuris Bažnyčios paskelbtas be neklaidingumo”. Kunigai savo pastoraciniame darbe tarp tikinčiųjų “turi gerbti atsakingus jųjų sąžinės sprendimus”. Visi tikintieji kviečiami, pagal padėtį ir kompetentingumą, dalyvauti diskusijose, kurios bus naudingos išaiškinti Pauliaus VI encikliką ir vedybinę moralę.

    Italijos vyskupų prezidiumas: Enciklikos nutarimas yra “esminis elementas”, suformuojant sąžines... Kontraceptyvų vartotojai, kurių “nuklydimai nekyla iš egoistinio vaisingumo atmetimo, bet daugiau iš sunkumų, kaip suderinti atsakingos tėvystės ir tarpusavės meilės reikalavimus, negali būti traktuojami... tarsi jie vadovautųsi vien egoizmu ar hedonizmu”.

    Austrijos vyskupai: Kadangi “Humanae vitae” nekalba apie mirtiną nuodėmę, šios enciklikos nurodytos normos nesilaikantieji “neturi jaustis kiekvienu atveju atskirti nuo Dievo meilės, ir jiems leidžiama priimti Šv. Komuniją be išpažinties”.

    Vyskupas iš perpildytos Japonijos: “Enciklika mus labai apvylė. Mes visaip mėginom ir bandėm pareikšti popiežiui savo įsitikinimą... Jam atrodė netinkama mūsų prašymus patenkinti”.

    Seniausias - tvirčiausias. Seniausias Vakarų Vokietijos vyskupas, 87 m. Simon Konrad Landersdorfer, jau prieš enciklikos paskelbimą davęs savus pastoracinius nurodymus, jai išėjus, vėl pakartojo savo kunigams, kad katalikai kai kuriose aplinkybėse (“dėl rimtų priežasčių”) gali naudoti dirbtinas gimimų kontrolės priemones ir priimti šv. Komuniją.

TEOLOGAI

    Prof. A. Padovano Newarko vyskupijos kunigams: “Ką šio nutarimo šviesoj darysime mūsų žmonėms? Pamokslais ir patarimais vesti juos ignoruoti šį dokumentą reiškia išduoti savo tarnyba, kuri rišasi su oficialia Bažnyčia”.

    Prof. B. Häring: “Jei popiežius pelnytai įvertinamas už drąsą sekti savo sąžinę ir daryti tai, kas labai nepopuliaru, tai visi atsakingi vyrai ir moterys privalo parodyti panašiai nuoširdų atvirumą ir sąžinės drąsą. Esu įsitikinęs, kad popiežius subjektyviai ir sąmoningai vadovaujasi meile Bažnyčiai. Tie gi, kurie jam prieštarauja, turi taip pat tai daryti iš meilės visai Bažnyčiai; iš meilės, tiems, kurių tikėjimas statomas pavojun. O tai taip pat gali ir turi būti meilės patarnavimas šv. Petro įpėdiniui”.

    Šis vienas svariausių moralės teologų toliau nurodo, kad Bažnyčios istorijoj dėl popiežiaus dokumentuos paskelbtų klaidingų sprendimų, prieš kuriuos niekas nedrįso pasisakyti, nes tai buvo draudžiama arba už tai baudžiama, ilgą laiką Bažnyčioj išliko klaidos moralės srity, kurios tik po ilgo laiko buvo atitaisytos. Ir šios enciklikos sprendime jis mato klaidą, popiežiui įtaigotą mažos Romos kurijos žmonių. Dėl to negalima dabar tylėti dėl visos Bažnyčios gerovės.

Prof. K. Rahner, S. J.,svarstydamas padėtį kai, encikliką išleidus, susilaukiama tokio didelio nepritarimo Bažnyčioj: vyskupai, kunigai turi save ir tikinčiuosius šiam popiežiaus mokslui nuteikti teigiamai, tačiau tenka klausimą toliau atvirai svarstyti. O jei kas po sąžiningo, savikritiško svarstymo “prieina išvados, nesutinkančios su popiežiaus noru, ir jos (savo išvados) laikosi savo vedybiniame gyvenime..., tada toks katalikas neturi savęs laikyti formaliai neklusniu bažnytiniam autoritetui”.

ŽMONĖS

    JAV katalikai.Gallop Poll apklausinėjimu, 54% paklaustųjų katalikų nesutiko su popiežiaus gimimų kontrolės draudimu, 28% jam pritarė, o 18% savo nuomonės nepareiškė.

    Italai.42.8% apklausinėtų italų nesutiko su popiežiaus nusprendžiu, 31.5% — sutiko. 76.1% gimimus kontroliuoja (tik 13.4% vartoja natūralaus ritmo metodą).

    Olandai.71% paklaustų olandų nesutinka su popiežiaus nutarimu, tik 12% sutinka. Tik 20% olandų katalikų sutinka, o 68% jų galvoja, kad daugumas katalikų popiežiaus nutarimo nesilaikys.

    Prancūzai.Prancūzijos Viešosios Nuomonės Instituto daviniais 36% paklaustujų mano, jog katalikai turėtų šios enciklikos nurodymų laikytis, o 50% galvoja, kad ne. 61% galvoja, kad daugumas katalikų tų nurodymų nesilaikys.

    Brazilai “balsuoja” kiek kitaip: paskelbus popiežiaus encikliką, Sao Paulo miesto vaistinėse piliulių pirkimas sumažėjo 20%. Taigi, negalima teigti, kad popiežiaus enciklikos niekas neklauso.

ORGANIZUOTOS GRUPĖS

    JAV 645 teologai, filosofai ir kanonistaipasirašė nesutinką su popiežiaus Pauliaus VI nutarimu teigdami: “galutinė apsisprendimo teisė priklauso pačiai (vedusiųjų) porai, atsižvelgiant ir į Bažnyčios oficialų mokymą”.

    Kataliku Vyrų Tarptautinės Federacijos Tarybasavo suvažiavime Dubline pareiškė “savo pilną sūnišką paklusnumą “Humanae vitae” enciklikai”. Ši federacija įkurta 1948 m. Liurde. Jai priklauso 31 krašto katalikų vyru sąjungos.

    Pax Romana,Tarptautinis Katalikų Sąjūdis Intelektualinei ir Kultūrinei Sričiai, savo XX suvažiavime Philadelphijoje, JAV, nutarė, kad “Humanae vitae” enciklika neuždaro durų, bet priešingai — kviečia: “Mes matom... kvietimą svarstyti ir toliau tirti žmogiškos meilės ir lytiškumo dimensijas... Todėl katalikai, kurie tos enciklikos reikalu kelia klausimus, neturi būti laikomi neištikimais Bažnyčiai”.

    JAV Katalikų Psichologų Sąjungossuvažiavimo nariai iškėlė visą eilę klausimų ryšium su “Humanae vitae” enciklika (žr. šio “L. L.” nr. 380 psl.). Suvažiavimo informacijos komisijoj dirbęs prof. dr. Vyt. Bieliauskas pareiškė: “Argumentai, kuriuos Popiežius Paulius VI pateikė šioj enciklikoj, mums atrodo abejotini. Jie neatitinka psichologijos mokslo tyrinėjimo davinių. Mes klausiame, ar šioj enciklikoj atsispindi pakankamas vyro ir moters psichologijos supratimas”.

    Italijos moralinės teologijos ekspertai:“Atvirai sakant, neatrodo, kad enciklikoj buvo atsižvelgta į temos patį giliausią modernų suvokimą”.

    Katalikų Miškininkų Ordinastarptautiniame suvažiavime Bostone pareiškė “ištikimybę ir paklusnumą mokymui to, kuris užima šv. Petro Sostą”.

    Katholikentag Vokiečiu Romos Kataliku surengtame suvažiavime Essene pareiškė, kad tėvai “negali sekti paklusnumo reikalavimu”, draudžiančių dirbtinomis priemonėmis gimimus kontroliuoti, ir kad, ruošiant tokio pobūdžio nutarimus, reikia atsiklausti vedusiųjų tėvų.

    Amerikos Romos Kataliku Kanonistu Sąjungossuvažiavimas priėmė rezoliuciją prieš bažnytinių sankcijų panaudojimą užgniaužti “tinkamą nesutikimo išreiškimą šiose srityse, kur yra skirtingų nuomonių tarp geros valios ir teologiškai kompetentingų asmenų”.

    Apie 600 kunigųiš visų Vakaru Vokietijos vyskupijų pasirašė laišką vyskupu konferencijos pirmininkui kardinolui Juliui Doepfner, kad jie negali paklusti “Humane vitae” enciklikai. Paderborno arkivyskupijoj virš 4,000 katalikų (iš jų 271 kunigai) pasirašė memorandumą arkivyskupui kardinolui Lorenz Jaeger. Jame sakoma, kad enciklika yra “smūgis veidan” teologams, kurie dirbo metų metus pakeisti “klaidingą prigimties įstatymo Interpretaciją” ir atrasti “geresnį, žmogiškesnį ir todėl labiau krikščionišką sprendimą šiai problemai”. Panašią deklaraciją Koelno arkivyskupijoj pasirašė 2,300 katalikų.

BAUSMĖS

    Nors beveik kiekviename krašte ir kone kiekvienoj vyskupijoj visa eilė kunigu, teologų ir pasauliečiu viešai pasisakė nesutinką su popiežiaus nutarimu, labai maža vyskupų ėmėsi kokio nors baudžiamojo žygio. Iš šio bendro dėsnio išimčių pasitaikė Australijoj, Anglijoj, rodos Airijoj, ir kai kuriose vyskupijose JAV: pvz. Buffalo, N. Y. (JAV), iš seminarijos buvo atleisti 7 profesoriai.

    Stipriausios baudžiamosios akcijos ėmėsi Washingtono arkivysk. kardinolas O’Boyle. Jis pamoksle pasakė, kad Viešpats nubaus su popiežium nesutinkančius vyskupus, o pats nubaudė 12 kunigų, atimdamas jiems pamokslavimo, išpažinčių klausymo teises ar juos visiškai suspenduodamas.

NUOMONĖS

    Kodėl kritika? “Keli komentatoriai yra minėję, kad enciklika sukuria pasitikėjimo popiežium krizę. Ji taip pat sudaro kolegiškumo krizę Bažnyčioje. Abiejų krizių šaltinis yra enciklikos turinys, kartu su jos paruošimo būdu ir paskelbimo aplinkybėmis. Čia nėra tik iš anksto nepopuliaraus sprendimo klausimas. Negirdėtai kritiška reakcija, kurią enciklika iššaukė, aišku, bus suverčiama pasauliečių hedonizmui ir intelektualiniam teologų išdidumui — bet taip nereikėtų daryti. Aišku, nėra abejonės, kad kai kurie protestuotojai yra “oversexed” ir kai kurie yra snobai, bet visa tai neišaiškina kritikos kiekio, jėgos ir kokybės.

    Reakcijos priežastis:“Ši gimimų kontrolės problema yra rimtas klausimas, bet enciklika neduoda rimto atsakymo. Net jeigu ji yra skaitoma nuoširdžiu atvirumu, ji neįstengia pagrįsti mokslo, kurį jį bando perduoti” (“National Catholic Reporter” vedamasis, rugplūčio 7).

    Schizmos stovis? “Tie kunigai, kurie atsisako priimti ir ištikimai įgyvendinti savo pastoraciniam darbe popiežiaus Pauliaus VI encikliką apie gimimų kontrolę, turėtų palikti Bažnyčią. Bet kuris žmogus, kuris atsisako nusilenkti autoritetiniam popiežiaus mokymui tikėjimo ar moralės klausimu, yra schizmatikas (Kanonas 1325, “Kanonų teisės knyga”); ir paprastas sąžiningumas, kuris šiam amžiuj taip didžiai vertinamas, reikalauja pripažinti schizmos stovį” (L. Brent Bozell, konservatyvių katalikų žurnalo “Triumph” redaktorius).

    Moters intuicija?“Popiežiaus raštas mane skaudina ir slegia nuotaiką. Aš nenoromis galvoju apie visą tą skausmą vaikams, kurį popiežius uždeda, sekdamas savo sąžinę. Paulius turi teisę į savo nuomonę, bet ar jis turi teisę savo pozicijoj viešai išreikšti nuomonę, kuri taip kertasi su vyskupų, teologu, jo paties komisijos ir milijonų tikinčiųjų nuomonėm?” (Sidney Cornelia Callahan, daug diskutuotos “The Illusion of Eve” ir ką tik pasirodžiusios “Beyond Birth Control” knygų autorė).

    Kas atmeta? “Kas atsisako (priimti “Humanae vitae”), nebėra katalikas ir turėtų turėti drąsos palikti Bažnyčią” (Šveicarijos vysk. F.Adam). “Kas atmeta tai, atmeta Kristų” (Lis-bonos patriarchas).

    Ar kliūtis krikščionių vienybei?Paskelbus “Humanae vitae” encikliką, pasigirdo balsai, kad ji, tokiu vieno popiežiaus autoritetu uždrausdama gimimų kontrolę dirbtinomis priemonėmis, sudaro didelę kliūtį artimesniam krikščionių sugyvenimui plėtoti. Iš visų išsiskyrė protestantų teologas Robert McAfee Brown teigdamas, kad daugeliui su popiežiaus nutarimu nesutikus, pas katalikus pastebimas kitoks popiežiaus autoriteto supratimas, kuris būtu priimtinas ir kitiems krikščionims.

    Ar bus pakeista? “Aš nematau, kaip popiežius galėtų bet kada pakeisti savo nuomonę po tokio stipraus pasisakymo. Popiežiui būtų lengviau atsistatydinti, negu šį paskelbima pakeisti” (prel. A. Vaughan, Amerikos Katalikų Teologų Sąjungos pirmininkas). Tuo tarpu Turino arkivysk. kardinolas Pellegrino pareiškė, kad šios enciklikos mokslas nėra neklaidingas ir todėl gali būti kitais dokumentais pakeistas netolimoj ateity.

ŽMOGIŠKA SITUACIJA

Situacija yra rimta, bet, kaip kiekviena žmogiška situacija — matyt, pagal Dievo apvaizdos planus — ir ši neapsieina be lengvesnių ir linksmesnių epizodų.

    Ne moterims?Anglijos arkivysk. J. Murphy “Humanae vitae” encikliką entuziastiškai pavadino “moterų charta”. Bet kai kas nenori sutikti ne tik su tuo pavadinimu, bet net tvirtina, kad moterims iš viso šios enciklikos nereikia laikytis, nes, jos pradžioj iš viso į jas nesikreipiama, o tik į vyrus: “Gerbiami Broliai ir mylimi Sūnūs!”

    Ant dvieju kėdžių?N. A. Giambalvo, kaip JAV Krašto Katalikų Vyrų Tarybos prezidentas, yra pasirašęs tos tarybos direktorių pareiškimą, kad “Humanae vitae” enciklikos “autoritetas negali būti atmestas”. Kaipo buvęs JAV atstovas III Pasauliniame Pasauliečių Apaštalavimo Kongrese Romoje, jis yra pasirašęs 22 JAV atstovų raštą, nesutinkantį su popiežiaus nutarimu.

    Kam vieno 14 vaikų tėvo laiškas svarbesnis už dvieju kraštu vyskupų konferencijų oficialius pareiškimus?Oficialiam Vatikano laikraščiui “Osservatore Romano”, kuris tuoj pat įsidėjo to tėvo laišką, pritarianti popiežiui, bet iki šiol nespausdina Belgijos ir Vokietijos vyskupų konferencijų oficialių pareiškimų, pripažįstančių teisę su “Humanae vitae” enciklika nesutikti.

PRAKTIŠKI PATARIMAI

    Prof. kun. B. Haering, žymus moralinės teologijos ekspertas:“1) Tie, kurie gali priimti encikliką ramia sąžine, turi tai padaryti su visomis išdavomis; 2) tie, kurie abejoja, ar jie gali encikliką priimti, turi ją atidžiai išstudijuoti ir pasinaudoti tolimesne informacija, kad galėtų suformuoti aiškų sąžinės sprendimą; 3) tie, kurių sąžinė neleidžia priimti “Humanae vitae” mokymo ir reikalavimų, turi sekti savo sąžinę. Todėl jei vedusiųjų pora dėl rimtų priežasčių ir sąžinei nesipriešinant naudoja tokius gimimų reguliavimo metodus, kurie, jų nuomone, yra labiausiai tinkami — savaime suprantama, išskiriant abortą — jie gali tai neminėti išpažintyje; 4) kunigai turi popiežiaus mokymą aiškiai pristatyti tikintiesiems. Tačiau aš nematau, kaip jiems galima paneigti teisę sakyti savo nuomonę su lygiu nuoširdumu”.

    Teologas Gregory Baum:Ar katalikai, kurie negali priimti šio popiežiaus mokymo, turi išstoti iš Bažnyčios? Ar jie yra hipokritai, jei jie joje pasilieka? Jei popiežiaus mokymas liestų dieviškąjį apreiškimą, žmonės turėtų išsižadėti priešingų nuomonių ir pripažinti Dievo išminties viršijimą. Tačiau popiežiaus mokslas apie gimimų kontrolę priklauso (žmogaus) proto sričiai! Ką katalikai turės daryti?

    Katalikai nėra sukilėliai. Jie pripažįsta Bažnyčios mokomąjį autoritetą dieviškojo apreiškimo srity ir žmogaus išminties bei moralės srity. Jie nori sekti popiežiaus mokymą. Todėl Bažnyčioje ištikimybės dvasia turi būti skatinama bei ugdoma. Šią dvasią bendrai išlaikydami, katalikai, kurie dėl objektyvių ir išbandytų argumentų negali priimti popiežiaus mokymo apie gimimų kontroliavimą, gali nesutikti ir sekti savo sąžinę. Pagal bendrą teologų mokslą, yra leidžiama — remiantis pakankamu argumentu — nesutikti su ne neklaidinga bažnytinio mokomojo autoriteto pozicija.” ALKT.