Spausdinti

“Skubu ant traukinio*

     Studentas labai apsidžiaugė, išlaikęs egzaminą pas prof. Juozą Balčikonį:

     -    Ačiū, profesoriau, ačiū. O dabar skubu ant traukinio.

     Profesorius atsiėmė studento studijų knygelę ir tarė:

     -    Kai sigrįžęs nulipsi nuo traukinio, ateisi perlaikyti egzaminą.

Japonų robotai

     Japonų mokslininkai sukūrė tris bandomuosius robotus, kurie galės pakeisti darbininkus pavojingose situacijose, pvz., atominių elektrinių radioaktyviose zonose, jie galės nusileisti po vandeniu ir gesinti gaisrą. Šiuos robotus kūrė 20 Japonijos firmų.

     Atominių elektrinių robotas turi keturias “kojas”, du manipuliatorius (“rankas”) ir gali judėti 300 m per valandą greičiu, žengti per kliūtis. Tokie robotai bus parduodami po 4-5 metų, kai bus sukurti lengvesni. Dabar pirmasis pavyzdys sveria 800 kg.

     Šis robotas vairuojamas iš valdymo pulto, esančio už radiacijos zonos. Jam talkinant, nebereikės ilgam sustabdyti atominių elektrinių, kaip dabar, kad būtų atlikta radioaktyvumo pavojaus kontrolė.

     Du kiti bandomieji robotai — nedidelis povandeninis aparatas su keturiais manipuliatoriais ir aparatas, sumontuotas ant šešių besisukančių stovų, galintis atlaikyti 800 laipsnių C. Jie bus greitai pritaikomi išgaunant naftą po vandeniu ir gesinant gaisrus naftos ir chemijos pramonės įmonėse.

     Japonija, stokojanti darbo jėgos, ir toliau sėkmingai kurs pramoninius robotus. Tikimasi, kad ketvirtosios kartos robotai turės dirbtinį intelektą.

     1990 m. pabaigoje japonų kompanijos naudojo 250 tūkstančių pramoninių robotų. Tai 60% visų pasaulio robotų. Japonijos pramoninių robotų asociacija prognozuoja, kad 2000 m. tokių robotų jau bus 900 tūkstančių. Šiuo metu beveik 70% japonų robotų talkina automobilių ir elektrotechnikos pramonėje.

     Ateityje ketinama sukurti “socialinius” robotus, kurie galės padėti gulintiems, pagyvenusiems ligoniams ir akliems. Robotai bus pasitelkti ir statybose, kur jau dabar Japonijoje trūksta 400 tūkstančių žmonių.

Dviračio populiarumas

     Iš Vašingtono mokslinio tyrimo instituto “Worldwatch” darbuotojų atliktų tyrimų paaiškėjo, kad dviratis — labiausiai pasaulyje paplitusi susisiekimo priemonė. Žemėje yra 800 milijonų dviračių, tai dukart daugiau negu automobilių. Be to, automobilių gamybos tempai triskart lėtesni, tai atotrūkis dar didesnis. Dviračiai populiariausi Kinijoje, kur jais važinėjamiems miestiečiams išmokamas priedas prie atlyginimo, taip pat Japonijoje, kur prie kiekvienos stoties yra nemokama aikštelė dviračiams laikyti, ir Olandijoje, kur tankus autostradų tinklas nėra kliūtis tiesti specialius takus dviratininkams.

Švedijos gyventojai

     Švedijos centrinė statistikos valdyba praneša, kad 1990 m. gyventojų ten padaugėjo 64 tūkstančiais palyginti su 1989 m. Taigi dabar Švedijoje yra 9.581.000 žmonių.

     1990 m. gimė 124 tūkstančiai naujagimių, t.y. aštuoniais tūkstančiais daugiau negu 1989 m. Dabar kiekvienai šeimai tenka 2,1 vaiko. Tai aukščiausias rodiklis Vakarų Europoje. Švedijos moters vidutinė gyvenimo trukmė — 80,6 m., vyro — 74,5 m. Pagal šį rodiklį Švedija užima trečią vietą pasaulyje po Japonijos ir Islandijos. 99% Švedijos namų yra aprūpinti telefonais, radijo ir televizijos aparatais. Kiekvienas tarnautojas turi personalinį kompiuterį. Per pastaruosius penkerius metus telefonų aparatų naudojimas padidėjo 30 kartų.

200 aukštų dangoraižis

     Statybinis koncernas “Kadzima” paskelbė apie planus Japonijos sostinėje pastatyti 200 aukštų dangoraižį.

     Pastatas susidės iš keturių tarpusavyje sujungtų 50 aukštų cilindrinių dalių. Statant dangoraižį, numatyta panaudoti didelio skersmens plieninius vamzdžius ir labai tvirtą betoną. Pastatas užims 67,7 tūkst. kvadratinių metrų plotą. Jame bus įrengti viešbučiai, kompanijų įstaigos, gyvenamieji butai. Septyniuose požeminiuose aukštuose bus automobiliams pastatyti aikštelės ir įvairūs eksploatacijos įrengimai.

     Projekto realizavimas atsieis apie trilijoną jenų. Projektuotojai mano, kad 800 metrų aukščio dangoraižis bus pastatytas per septynerius metus.

(Iš “Mokslas ir gyvenimas”)