TRAPEZĖ

     Turinys yra nesudėtingas, ir charakteriailėkšti žemės piliečiai, bet meisterio ranka, priklausanti garsiajam britų režisieriui Sir Carol Reed, vairuoja veiksmo laivą per seklius vandenis vikriai ir saugiai.

     Turinyje matome du faktorius. Pirmas. Akrobatai Burt Lancaster ir Tony Curtis lavinasi rizikingamnumeriui, kuris cirko istorijoje yra pavykęs tik šešiems asmenims, būtent: trigubom "salto mortale". Curtis nori būti septintasis, ir Lancasterilgamečiu akrobato patyrimu ir drąsapadeda jam siekti tikslo. Antras. Savanaudė Gina Lollobrigida ieško progos pagarsėti ir matydama, kad akrobatika ore yra cirko programos širdis, bando prisiplakti prie Curtis ir Lancaster, nesiskaitydama nei su priemonėmis, nei su pareigomis.

     Pagrindiniai aktoriai atlieka savo vaidmenis be priekaišto. Labai gera filmo fotografija, ir Paryžiaus cirko gyvenimas pagautas intymiai ir efektingai. Tik paskutinismomentas, kai Curtis išpildo trigubą "salto mortale" ir tampa garsenybe cirko pasaulyje, o savanaudė Lollobrigida vis dėlto pasirenka Lancaster, tuo pačiu atsisakydamas šviesios karjeros, mums atrodo psichologiškai neparengtas ir neįtikinantis. Akrobatinius numerius atlieka patys aktoriaiCurtis ir Lancaster. Pastarasis yra buvęs cirko akrobatu, prieš tapdamas filmų aktoriumi.

     Filmas žiūrėtinas tik suaugusiems, atkreipiant jų dėmesį į ideologinį filmo amorališkumą.

EDDY DUCHIN STORY

     Prieš žiūrovo akis atsiveria turtingas, pasakiškas ir tragiškas gyvenimas, kurį gyveno neturtingų Rumunijos emigrantų sūnusEddy Duchin. Tėvas norėjo, kad jis taptų vaistininku; pastovus ir gana pelningas darbas. Bet jaunuolį traukė pianinas ir jazz muzika.

     Atvyko jis į New York'ą turtingas tik ambicingom svajonėm, bet po kelių metų Duchin jau buvo pagrindinė Central Park Casino atrakcija, o jo orchestro muzika keliavo radijo bangomis nuo Atlanto iki Pacifiko.

     Vedė jis milijonieriaus dukterį, kuri padėjo jam iškilti, ir jų laimė tekėjo per kraštus, nes moterystė buvo ideali. Bet žmona mirė gimdydama, ir Eddy Duchin gyvenimas griuvo, kaip degančio namo lubos. Jis bandė ieškoti paguodos muzikoje. Kai Amerika įsijungė į karą, jis savanoriu stojo į laivyną, o sūnus liko žmonos giminių globoje. Grįžęs iš karo, susitiko sūnų, kuris tėvo nepažino. Kai sūnus tėvą atrado, trys gydytojai priėjo bendros išvados, kad Eddy Duchin dienos suskaitytos. Šiame skausmingame fone sūnaus auklė išpažino savo meilę jo tėvui. Jie susituokė mylėdami, nors virš jų galvų suposi mirties kardas. Širdį veriančioje scenoje tėvas sūnui pasakė kruviną ateities paslaptį, kai sūnusrydamas ašarasgrojo liūdną Chopin'o nokturną originaliu tėvo stiliumi.

     Eddy Duchin gyveno pilnai, skausmingai ir drąsiaiiki galo.

     Natūraliai, šiltai ir įtikinančiai vaidina Kim Novak ir Victoria Shaw. Labai geras Tyrone Power pagrindiniame vaidmenyje. Nors jis ne pianistas, bet jo pianistinės pastangos ant nebylės klaviatūrossukuria virtuozišką įspūdį. Neįprastai geras ir gilusjaunasis Rex Thompson. Filmas siūlytinas visiems.

THE KING AND I

     Labai geras ir originalus filmas, pagamintas pagal muzikinę komediją, kuriai muziką parašė Rodgers, o žodžiusHammerstein, ir kuri New York'e buvo rodoma penkerius metus. Savos rūšies rekordas.

     Turinio esmė perkelta į filmą. Veiksmas prasideda 1862 metais Bangkok mieste, Siamo karalystės sostinėje, kai karalius savo skaitlingam vaikų būriui pakviečia mokytoją iš Anglijos.

     Filmas turi labai gražių dainų, vaizdingą bei iškalbų muzikinį foną, daug humoro, gyvenimo išminties, šiltų ir jaudinančių emocijų. Sunkų karaliaus vaidmenį meistriškai atlieka nepaprasto talento aktorius Yul Brynner. Nuo jo neatsilieka britų aktorė Deborah Kerr, kurios sukurta anglė mokytoja yra tikra, originali ir užburianti spinduliuojančiu talento dydžiu ir išradingumu. Labai vykusi Rita Moreno.

     Tarp iškilesnių dalykų būtina paminėti įdomi sceninė "Dėdės Tomo Trobelės" interpretacija, pagrįsta ne vakarietišku, bet rytietišku apipavidalinimu ir daiktų sąvokom.

     Filmas rekomenduotinas visiems, kaip vienas geriausių ekrano dalykų.

BHOWANI  JUNCTION

     Filmas vaizduoja Indiją 1947 m.nepriklausomybės išvakarėse. Britiškoji Indijos imperija gula į praeities kapą. Britų karo dalinys pasilieka palaikyti tvarkai, kol baigsis evakuacija, ir valdžia pereis iš rankų į rankas. Šiame sąmyšyje aiškiai matosi, kad gražiausios idėjos, kaip laisvė, demokratija ir nepriklausomybė, lieka tik idėjomis ir gyvenimo nepaliečia, jei žmonėse nėra dvasinio subrendimo ir bendrojo gėrio supratimo.

     Filmas ambicingai imasi spręsti aktualią problemą: kur glaustis vaikui, kurio tėvas britas, o motina indė. Ir vienoje ir kitoje aplinkoje jis jaučiasi svetimas. Nei Britanija nei Indija nelaiko jo savu žmogumi. Sunki problema, ir filmas jos neišriša, o ne-išriša greičiausiai dėl to, kad problemavisoje plotmėje ir vienos kartos rėmuoserodosi iš viso neišrišama.

     Pagrindinius vaidmenis vaidina Ava Gardner ir Stewart Granger.

HOT BLOOD

     Neįprasta tema: čigonai Amerikoje. Gaila, kad maža dėmesio buvo kreipta į detales. Todėl vaizdassiaurokas, bet jame matosi, kaip čigonai gyvena modernioje civilizacijoje, neslėpdami ir nesigėdydami savo kraujo ir nomadinio palikimo tradicijos.

     Įdomu, kad čigonas lieka nomadu ir šios dienos didmiestyje. Jis tebesilaiko patrijarchalinės santvarkos, kuriai vadovauja karalius ir bendruomenės seniai. Filmas patiekia nomadinius vedybų papročius, tėvų sutartį, jaunosios pirkimą ir įspūdingą vedybų ceremoniją.

     Nesuprantama ir nepateisinama, kad filmas labai neturtingas čigonų muzika ir šokiais. Žiūrovas turi pasitenkinti nuolat pasikartojančiais melodijos ir judesio trafaretais. Pa grindiniuose vaidmenyse matome Cornel Wilde, Jane Russell ir Luther Adler.

Bruno Markaitis, S. J.