MOBY DICK
Vienas tų retesnių filmų, reikalaująs iš žiūrovo pasiskaityti tą knygą, kuria filmas remiasi. Čia turima galvoje sudėtingas, simbolizmu ir alegorija persunktas Herman Melville romanas, kurį ne vienas bandė skaityti, bet neužilgo padėjo į šalį, paklydęs filosofinių išvedžiojimų labirintuose, Biblinio ir Šekspyrinio stiliaus mišinyje. Filmo režisierius John Huston 20 metų nešiojosi ambicingą projektą: perkelti į ekraną šį šedevrinį romaną, vardu "Moby Diek". Jis dairėsi aktoriaus, kuris sugebėtų atkurti komplikuotąjį laivo kapitoną Ahab, neatskiesdamas nei tiršto simbolizmo, nei veiksmo įtikimumui būtino realizmo. Jis ieškojo įspūdingiausių priemonių pavaizduoti baltojo banginio Moby Dick simbolizmą ir gigantišką žmogaus dvasios galių impersonifikaciją.
Gregory Peck, gavęs labai sunkų fanatiškojo kapitono Ahab vaidmenį, pasirodo tikrai gerai. Visa nelaimė, kad jo grimas, plaukai, barzda ir aukšta skrybėlė labai primena vienakojį Abraham Lincoln, irvietomis jam trūksta būtinos šiam vaidmeniui arogancijos. Orson Welles nepaprastai įspūdingas trumpame Father Mapple vaidmenyje. Austras Friedrich Ledebur sukuria neužmirštamą puslaukinį Queequeg. Richard Basehart yra labai geras, kaip Ishmael — stebėtojas ir pasakotojas, o anglas Leo Genn — visiškai išbaigtas, kaip Starbuck — pirmasis laivo karininkas, kuris kovoja su savo sąžine, susidūręs su fantastu Ahab, ieškančiu legendarinio baltojo banginio ir paliekančiu banginiais kunkuliuojančius vandenis kitiems jų medžiotojams.
Žinoma, filmas yra tik romano pakaitalas, bet— turime pripažinti — labai vykęs. Kai kurios romano scenos yra žymiai įspūdingesnės ekrane negu knygoje. Dėl to bus tikrai kaltas ir naujas spalvotos fotografijos būdas, duodąs spalvai daugiau turinio ir jėgos, kai baltas ir juodas pozityvas uždedamas ant spalvoto negatyvo. Dėl tos pačios priežasties joks spalvotas filmas iki šiol nebus davęs tokių gilių jūros scenų ir tokio šiurpulingo realizmo. Žiūrovo atmintyje ilgai pasiliks audroje įtūžusios jūros momentai ir kone apokaliptinės scenos iš kovų su baltuoju banginiu.
Ne vienas žiūrovas— neskaitęs romano — nusivils filmu, nes jame daug specialios terminologijos ir archaizmų. Bet tai neturėtų jo akyse mažinti nei literatinės, nei vaidybinės filmo vertės, nei jo bendrosios kompozicijos. Mūsų supratimu, "Moby Dick" yra pirmos rūšies filmas ir siūlytinas visiems.
Veiksmas baigiasi kerštinga baltojo banginio kova su jį persekiojusiu laivu, kurį jis savo milžinišku kūnu suskaldo į šipulius. Iš vandens gelmių iškyla medžio karstas, kurį buvo užsisakęs Queequeg kelionei į jūros kapus, o pasinaudojo Ishmael— kelionei į gyvenimą.
SOMEBODY UP THERE LIKES ME
Sunku pasakyti, ar italų imigrantų, vardu Barbella, sūnus, praleidęs 6 metus įvairiuose pataisos namuose, negarbingai paleistas iš kariuomenės irvienerius metus atitarnavęs sunkiųjų darbų kalėjime, pagalvojo, kad vieną dieną jis bus pasaulio bokso čempijonas, o iš jauno nusikaltėlio taps subrendusiu ir garbingu piliečiu.
Jau anksčiau bokso sluoksniuose New York'e jaunasis Barbella buvo žinomas Rocky Graziano vardu (nesumaišyti su Rocky Marciano). Kalinamas Leavenworth karo kalėjime, jis rimtai susirūpino boksu ir pasinaudojo progomis pažengti boksavimosi technikoje. Po sunkių metų, žiaurių bei slegiančių pergyvenimų, stiprių pagundų grįžti į nusikaltimo praeitį, Graziano išeina laimėtoju. Didelė pergalės dalis priklauso jo švelniai, bet drąsiai žmonai (žydų kilmės), kurią šiltai ir patraukliai vaidina Pier Angeli.
Rocky Graziano vaidmuo tenka naujam ateiviui— Paul Newman, kurį žiūrovas prisimins iš "The Silver Chalice". Tai aktorius, kurio talentas, įsijautimo ir darbingumo potencijalas žada jam didelę ateitį. Nors jis, kaip ir jaunųjų aktorių eilė iš New York'o Actors’ Studio, yra pasiskolinęs vieną kitą manierą iš Marlon Brando, bet visumoje jis yra pilnas nuosavo originalumo ir savito išradingumo.
Bruno Markaitis, S. J.