KRIKŠČIONIJA

    Danijos, Suomijos, Švedijos ir Norvegijos vyskupaipripažino reikalą paklusti “Humanae vitae” enciklikai, bet kartu ir galimybę elgtis pagal savo kad ir skirtingą sąžinės balsą. “Niekas negali būti laikomas blogu kataliku, jei kas turi tokią (apgalvotai ir paremtai nesutinkančią — Red.) nuomonę”, o dėl to enciklikos nurodymų nesilaikąs tik prieš Dievą yra atsakingas.

    Anglijos ir Valijos vyskupųbendru nutarimu, viešai su “Humanae vitae” enciklika nesutinkantieji kunigai bus atleidžiami iš kunigo aktyvios tarnybos. Kai kurie vyskupai šio nutarimo nesilaiko.

    Kolumbijos vyskupaibendru pastoraciniu laišku gina “Humanae vitae”: “Joks teologų skaičius ar jų kokybė negali sudaryti teisėtos nuomonės, prieštaraujančios aiškiam ir išreikštam Bažnyčios autoritetingam mokymui”.

    Filipinų vyskupųkonferencija pareiškė, kad tikintieji turi vykdyti popiežiaus autoritetingus nutarimus. Kunigams gi pasakė: “Mes neprašom jūsų pasakyti mūsų žmonėms, kad jūs sutinkat su Šv. Tėvu, jei savo sąžinėj nesutinkat. Jūsų mes vien prašom juos mokyti tai, ką Šv. Tėvas moko — kaipo jo mokymą, ne būtinai kaip jūsų”.

    “Popiežius Paulius VIperžiūrėjo šį dokumentą su pasitenkinimu” — oficialiu raštu taip buvo pranešta Kanados vyskupams apie jų konferencijos pareiškimą, kuriuo jie skatino paklusti “Humanae vitae” enciklikai, bet taip pat pripažino tiek sau teisę Bažnyčioj “kelią kiek skirtingai suvokti”, tiek pagrįstai su popiežiaus enciklika nesutinkantiems elgtis pagal savo sąžinę (žr. “L. L.” lapkričio nr. 400 ir 426 psl.).

    Prancūzijos vyskupųkonferencija, dalyvaujant 111 vyskupų, išleido direktyvas, kuriomis vedusiems, reikalui esant, leidžiama naudoti dirbtinas priemones gimimams kontroliuoti: “Kontrasepcija niekad negali būti geras dalykas. Ji visad yra netvarka, bet ši netvarka ne visada yra nuodėminga. O taip būna, praktiškai, kai vedusiųjų poros nusprendžia, kad jų pareigos yra konflikte. Kiekvienas žino apie dvasinį sielvartą, patirtą nuoširdžių vedusiųjų porų, kai naudojimasis natūraliu ritmu nepadeda jiems būti visiškai tikriems reguliuojant gimimus. Iš vienos pusės, jie suvokia pareigą gerbti kiekvieno vedybinio akto savybę pažadinti gyvybę. Tačiau jie yra taip pat sąžiningai įsitikinę, kad gali vengti ar atidėti naują gimimą kiek tik galima ilgiau... Jie negali matyti, kaip... jie gali dabar atsižadėti savo meilės fizinio išreiškimo, kartu nestatydami pavojun savo šeimos pastovumo. Šia tema mes tik primename patikimą moralės patarimą: kai vienas turi rinktis vieną iš dviejų pareigų arba kai, nežiūrint ką jis darys, jis negali išvengti kokios blogybės, tai tradicinė išmintis pataria jam mėginti Dievo akivaizdoj nuspręsti, kuri pareiga svarbiausia. Vedusiųjų pora kurį laiką kartu rūpestingai pergalvoję patys nutars... Jie niekad negali pamiršti ar žeminti nei vienos iš tų besikryžiuojančių pareigų”.

    Amerikos vyskupų konferencija,dalyvaujant virš 180 vyskupų, pastoraciniu laišku parėmė Pauliaus VI encikliką “Humanae vitae”. Jie pareiškė, kad ji “be neaiškumo, abejonės ar dvejojimo pateikia autentišką Bažnyčios mokslą apie faktišką blogį tos kontrasepcijos, kuri užsklendžia vedybinį aktą gyvybės perdavimui, tyčia padarant jį nevaisingu. Kolegišku solidarumu jungdamiesi su Petro įpėdiniu, mes skelbiam šį mokslą... “Humanae vitae” nesvarsto geros valios klausimo tų, kurie savo sąžinėj apsisprendžia prieš tai, ką Bažnyčia laiko dieviškuoju įsakymu ir Dievo valia. Enciklika nesiima teisti paskirų asmenų sąžinės, bet pareikšti autentišką mokslą Bažnyčios, kuri — kaip katalikai tiki — aiškina dieviškąjį įstatymą, pagal kurį sąžinės turi būti suformuotos... Mes jaučiame pareigą vedusiųjų katalikų poroms priminti, kai jie yra spaudžiami tų naštų, kurios iššaukė Šv. Tėvo rūpestį, kad, nors aplinkybės gali mažinti moralinę kaltę, tačiau, niekas, sekąs Bažnyčios mokslą, negali paneigti paties dirbtinos kontrasepcijos faktiško blogio”.

    Vyskupai skatino “tuos, kurie vartoja dirbtinę kontrasepcija, nenustoti vilties, bet ir toliau pilnai pasinaudoti ta stiprybe, kuri ateina iš atgailos sakramento, ir malone, gyjimu bei ramybe Eucharistijoj”.       K.T.